loading...
ازهم بیاموزیم
قربان حسن زاده بازدید : 209 سه شنبه 28 آذر 1391 نظرات (0)

      چرا کودکان ...؟

-          بد خط می نویسند؟     -  در استفاده از خط کش و پرگار و... دچار مشکل هستند؟     - علاقه ای به کلاس و درس نشان نمی دهند؟     - از زنگ ورزش بسیار مسرور و خوشحال هستند؟      - بعضی پرخاشگر ، تندخو یا جاه طلب و حسود هستند؟       - در کار ها بی دقت هستند و تکالیف را به درستی انجام نمی دهند؟

-           و چرا های دیگر .  

-          هر کدام از این چرا ها جوابی دارند.   به اعتقاد بعضی از روان شناسان  نمی توان همه علل و رفتار های یک فرد را ، مشخص کرد زیرا انسان موجودی بسیار پیچیده است، اما آسیب پذیری فرد به دو عامل بستگی دارد: اول: آمادگی فرد برا ی ارائه پاسخ به تجربه های زندگی ( مکتسب از وراثت یا محیط یا تأثیر هر دو بر هم ) دوم : تجربه های زندگی که به کودک فشار می آورد. کودکی که هنوز نمی تواند به درستی از انگشتان و دست خود استفاده کند ، بعد از عدم موفقیت در انجام آن کار ، دل زده می شود . وقتی در منزل والدین به وی کمک می کنند، نا خواسته به وی می آموزند که نمی تواند خودش کارش را انجام دهد.  سر زنش کردن، غر غر کردن ، ضعفش را بیان کردن و وی را با دیگر خواهران و برادران و ... زاده ها ( توسط  والدین) و دیگر شاگردان ( توسط معلم) مقایسه کردن ، او را بیشتر دل زده و نا امید می کند. چرا که روان شناسان به آنان ، " کودک وابسته  یا نا بالغ " می گویند. عدم موفقیت آنان ، نتیجه ی حمایت یا انتقاد بیش از حد والدین  می باشد. در زنگ ورزش کودک آزاد است به هر ورزشی  که تمایل داشته ،بپردازد و این یعنی تقویت اعتماد به نفس ، خود باوری ،احساس مستقل بودن و ... پرخاشگری ، تند خویی و... به شیوه های مختلف ( دعوا ، تهدید کردن ، تحقیر کردن و یا حتی بر هم زدن بازی دیگران ) همه  عکس العملی در مقابل رفتار بزرگتر هاست ( مخصوصاً والدین ) بی دقتی در کارها دلایل متفاوتی دارد . نبودن علاقه و انگیزه تلاش برای سر پوش گذاشتن روی یک مشکل در یاد گیری یا عاطفی است انعکاس به اولیاء و مربیان به خاطر بعضی از اشتباهات واقعی یا فرضی است .

 منبع : http://shalamzarira.persianblog.ir

قربان حسن زاده بازدید : 184 سه شنبه 28 آذر 1391 نظرات (0)

 زندگی ما تلفیقی از بازی و ریاضی می باشد و یاد گیری ریاضی بسیار آسان است ، چرا که ما با ریاضی  زندگی می کنیم . اگر در تمرینات خود از عدد های بزرگ یا تعداد اعداد زیاد  استفاده کنیم ، باعث وحشت دانش آموزان می شود. پس سعی کنیم که توهم سخت بودن ریاضی را از ذهن دانش آموزان پاک کنیم . سوالات و دروس متفاوت ریاضی ، جز سایه ای وحشتنا ک نیست. بنده در کلاس به دانش آموزان می گویم که ، وقتی یک مورچه روی یک چراغ قوه ( یا جلوی هر منبع نور ) عبور می کند سایه او روی دیوار چگونه است؟

 

یا وقتی در اتاق خواب ، هنگام خاموشی چراغ سایه درختی که در مقابل نور مهتاب قراردارد ، در اتاق به چه صورت مشاهده می کنید؟  ریاضی برای شما مثل همان سایه می باشد. اگر به آن با دقت نگاه کنید نه تنها ترسناک نیست بلکه بسیار دیدنی و زیباست.

روشی برای  تدریس توزیع پذیری ضرب نسبت به جمع و تفریق

قبل از تدریس این  قسمت باید از کلاس اول ( مفهوم ترکیبی اعداد ) چندسوال مطرح شود تا دانش آموزان به ساده بودن این بخش بیشتر پی ببرند. مثلاً عدد 6 همان ( 3+3 ) یا (4+2) یا ( 5+1) می باشد . و سپس دو ضرب ( 3× 4 ) و ( 2×4) را نوشته و از دانش آموزان می خواهیم به ما پاسخ دهند . در مرحله سوم ضرب ها  را با هم می نویسیم  و دانش بعد از چند تمرین شفاهی  مثلاً « حالا بگوئید که ( 5×3 ) و ( 2× 3) چگونه بنویسیم که راحت تر باشد یا کمتر جا بگیرد.

اما روشی که یکی از همکاران خوب ما خواهر " م تفتی " جهت آمادگی دانش آموزان انجام می دهد به صورت قصه گویی می باشدکه : " در یک مهمانی ، میزبان قصد دارد برای مهمانان خود میوه بگذارد، او تصمیم دارددر هر بشقاب 3عدد هلو و 2عدد سیب بگذارد . "اکنون بگوئید اگر برای چهار مهمان ، 4 بشقاب بگذاریم چند هلو برای آن ها گذاشته ایم ؟ چند عدد سیب وجود دارد؟  به   نظر شما در 6 بشقاب مهمانان چند هلو و چند سیب قراردارد؟ چند نوبت به صورت شفاهی تا دانش آموزان به راحتی بتوانند پاسخ دهند . ودر ادامه به تدریس مرحله به مرحله این بخش می پردازند.

منبع : http://shalamzarira.persianblog.ir

 

قربان حسن زاده بازدید : 1404 سه شنبه 28 آذر 1391 نظرات (0)

هدف از آموزش ریاضی در دوره ابتدایی، علاوه بر آموزش مفاهیم ریاضی و و محاسبات، پرورش توانایی‌های ذهنی دانش‌آموز و ایجاد نظم فکری در اوست؛ بنابراین، به هیچ وجه نباید دانش‌آموز را به حفظ کردن قواعد ریاضی، بدون درک آن‌ها، واداشت. برای حصول نتیجه مطلوب،کتاب و شیوه آموزش آن باید بر مبنای، فعالیت دانش‌آموز تنظیم شود تا دانش‌آموز بتواند در جریان فعالیت، خود مفاهیم را فرا بگیرد، قواعد را کشف کند، در حد مناسبی به فکر کردن هدایت شود و  بتواند آن چه را فراگرفته است، در حل مسائل پیرامونش به کار گیرد. بسیاری از افراد از همان دوران ابتدایی از ریاضی می‌ترسیدند و می‌ترسند بیشتر اوقات ریاضی راضرب و شتم و بی‌میلی و ترس یاد می‌گرفتند و می‌گیرند و هیچگاه  به این سوال پاسخ داده نشده که چرا ریاضی برای بچه‌ها مقوله‌ای سنگین و غول‌آسا جلوه داده  شده براستی دلیل آن چیست؟ شاید یک دلیل این باشد که حیطه عاطفی در تدریس ریاضی بسیار ضعیف اجرا می‌شود و یکنواخت تدریس شدن این درس مهم بدون استفاده از شیوه‌ها و وسایل کمک آموزشی را دلیل دیگران دانست و ده‌ها دلیل دیگر، در حالی‌که ریاضی یکی از مهم‌ترین  دروس پایه، از  ابتدایی تا دوره‌های تخصصی است شیوه‌های نوین تدریس می‌تواند کم توجهی و بی‌میلی نسبت به ریاضی را در جامعه کم رنگ کند. در شیوه‌های سنتی، ریاضی فقط در ساعات ریاضی و در برنامه هفتگی محدود می‌شد. اما در شیوه‌های نوین ریاضی  را می‌توان با تمام دروس، تلفیق و کاربردی کرد.  

قربان حسن زاده بازدید : 194 سه شنبه 28 آذر 1391 نظرات (0)

تلفیق دروس جهت یادگیری بهتر دانش آموز( هنر در خدمت دروس دیگر )

یاد گیری مطالب دروس مختلف با استفاده از هنر و کاردستی ، بسیار راحت شده و برای دانش آموزان به عنوان خاطره ماندگار می ماند. برای یادگیری دروس ریاضی ، علوم ، جغرافیا و... می توان از زنگ هنر نیز استفاده نمود.

در ساعات درس هنر می توان کاردستی های مربوط به هر درس را انجام داد مثال:  کشیدن نقشه یک شهر با امکانات و راهنمای نقشه ، ساختن  کوه ، رشته کوه ، جلگه ، کره جغرافیا ( به کمک انواع توپ ها ) و...  یا درس علوم ساختن انواع جانوران بی مهره به کمک خمیر بازی و.... یا درس ریاضی : ساختن چرتکه و اشکال هندسی به عنوان کاردستی و...

منبع : http://shalamzarira.persianblog.ir

قربان حسن زاده بازدید : 279 یکشنبه 26 آذر 1391 نظرات (0)

منظور از افت تحصيلي <كاهش عملكرد تحصيلي دانش‌آموزان از سطحي رضايت بخش به سطحي نامطلوب است> بهترين شاخص براي <بررسي افت و پيشرفت تحصيلي> سطح عملكرد قبلي و فعلي خود دانش آموز است.

ابعاد افت تحصيلي دانش آموز كه بهم وابسته هستند عبارتند از:
مدرسه

عدم هماهنگي مدرسه و خانواده در مسائل تربيتي و آموزشي به علت عدم مراجعة والدين به مدرسه و يا عدم فراخوني اولياء به مدرسه از جانب مسئوولان فعاليت هاي تربيتي خانه و مدرسه با يكديگر در تعارض بوده، براي دانش‌آموز ايجاد حيرت و سرگرداني مي‌كند.

•  تعويض معلمان در حين سال تحصيلي و تغييرات ناشي از مرخصي هاي زايمان خواهران معلم، اعمال روشهاي آمرانه و تنبيهي، وجود محيطهاي خشك خالي از محبت، باعث مي‌شود برخي از دانش‌آموزان ازمدارس فرار كنند يا به كلي ترك تحصيل نمايند.

•  عواملي چون عدم توجه معلمان به تفاوت‌هاي فردي درامر آموزش، روش هاي ارزشيابي غلط و سطح دشواري امتحانات، كمبود تجهيزات و وسايل آموزشي، مي‌تواند افت تحصيلي را در پي داشته باشد.

•  در كلاس‌هاي درس معمولاً معلم از شاگردان سؤال مي‌كند و آن‌ها پاسخ مي‌گويند اين پرسش و پاسخ ها اغلب طوطي وار بوده ونيز عدم درك ارتباط بين مطالب درسي و تجارب واقعي زندگي و احياناً مشاهده تضاد و تناقض بين اين دو موجب مي‌شود كه يادگيرنده درسراسر موضوع يادگيري مقاومت منفي از خود نشان دهد و همين امر نگرش منفي نسبت به درس و مدرسه يكي از علل عمده افت تحصيلي به شمار مي‌رود.

•  ويژگي‌هاي رواني و جسماني دانش‌آموزان، به بيان ديگر يكي از عوامل مهم در يادگيري دروس، تمركز حواس دانش‌آموزان مي باشد دانش‌آموزاني كه دچار اضطراب و ناراحتي هايي ازاين قبيل باشند، از نظر تحصيلي دچار افت ميگردند و سلامت رواني آن‌ها به خطر مي‌افتد كه والدين مي‌بايست در بهبود سلامت آن‌ها بكوشند.

قربان حسن زاده بازدید : 301 یکشنبه 26 آذر 1391 نظرات (0)

ايجاد جوّ مناسب، صميمي و فضاي راحت در كلاس از مهمترين اركان يادگيري مي باشد كه اضطراب و نگراني يادگيرندگان را كاهش مي دهد. بايد به عقايد دانش آموزان احترام گذاشت.در تصميم گيريهاي خود از آنان نظر خواهي كنيم.اعتماد  كردن  به  يادگيرندگان  باعث  رشد  شخصيت  آنها  مي شود.ابراز نظر در كلاس توسط فراگيران شور و شوق به يادگيري ايجاد مي كند.بايد به گونه اي عمل كرد تا دانش آموزان سرشار از هيجان و شادي شوند زيرا در اين حالت سخت كوش ترند كه مي توان با استفاده از بيانات شورانگيز، عوامل شادي بخش مثل سرود،نمايش، بازي، سرگرمي، مسابقه و اين جوّ را ايجاد كرد.توجه به علايق آنها نيز مهم مي باشد همچنين اگر نسبت به ما احساس رابطه نزديكي كنند. گوش دادن به مسائل و مشكلات يادگيرندگان و آشنايي با حالات رواني-عاطفي يادگيرنده در ايجاد فضاي بدون فشار در كلاس مؤثر است.خوش اخلاق بودن معلم، باعث ايجاد آرامش و جذب يادگيرنده به كلاس درس مي شود.با شور و علاقه درس دادن در جذب يادگيرنده به كلاس درس و محتواي آموزش مؤثر است. اگر معلم از تدريس خود لذت ببرد خواه ناخواه اين لذت به دانش آموزان نيز سرايت مي كند.معلم  نبايد  مشكلات  زندگي  خود  را  به  كلاس  بياورد  زيرا  در  تدريس  اثر  منفي  دارد.

قربان حسن زاده بازدید : 224 یکشنبه 26 آذر 1391 نظرات (0)
در عصر گسترش روزافزون اطلاعات و ارتباطات <عصر دانايي> به سر مي‌بريم اهداف آموزش و پرورش در سطح جهان به خوبي بيانگر اين مطلب است كه از مهم‌ترين نيازهاي هر جامعه تعليم و تربيت افرادي است كه با اتكا به نيروي اراده و تعقل خويش منطقي بيانديشد و به جاي وابستگي و استفاده از دستاوردهاي اقتصادي و فرهنگي ديگران، خود مولد دانش، فناوري و فرهنگ مناسب براي زندگي مستقل درعصر دانايي باشند، در اين راستا با مشكلي اساسي در نظام‌هاي آموزشي مواجه هستيم كه همان <افت تحصيلي> است كه هر ساله هزينه‌هاي سنگيني به بار مي‌آورد و همچنان در حال افزايش است. بسياري از دانش‌آموزان نمي‌توانند از پس مواد و محتواي آموزش مسايل برآمده يا در موعد مقرر به پايان رسانند، تاسف‌انگيزتر نيست كه بدانيم بسياري از اين افراد توانايي‌هاي لازم براي كسب موفقيت را دارند و موفق نمي‌شوند، از طرفي هم علي‌رغم توسعه كمي آموزش رسمي در چند دهه اخير شاهد انتقاداتي از شرايط كيفي تعليم و تربيت در عرصه‌هاي مختلف بوده‌ايم، شرايطي كه موجب پديد آمدن دانش‌آموزان بي‌احساس و انگيزه، فارغ‌التحصيلان بي‌علم و معلمان فاقد خلاقيت شده است، به طوري كه هر چه سطح تحصيلي بالاتر مي‌رود، شوق آموختن در دانش آموزان كمتر مي‌شود.
در ابتدا به تعريف افت تحصيلي مي‌پردازيم؛ منظور از افت تحصيلي <كاهش عملكرد تحصيلي دانش‌آموزان از سطحي رضايت بخش به سطحي نامطلوب است> بهترين شاخص براي <بررسي افت و پيشرفت تحصيلي> سطح عملكرد قبلي و فعلي خود دانش آموز است.

قربان حسن زاده بازدید : 241 یکشنبه 26 آذر 1391 نظرات (0)

 ( مراسم نوئل و بابا نوئل )

 

ايرانيان قديم شادي و نشاط را از موهبت هاي خدايي و غم و اندوه و تيره دلي را از پديده هاي اهريمني مي پنداشتند. مراسم نوروز، جشن مهرگان، جشن سده، چهارشنبه سوري و شب يلدا و سنت هاي  ديگر در واقع بيانگر اين حقيقت است كه ايرانيان پس از رهايي از بيدادگري و ستم به شكرانه بازيافتن آزادي، جشن برپا مي ساختند و پيروزي نيكي بر بدي و روشنايي بر تاريكي و داد بر ستم را گرامي مي داشتند.
شب يلدا نيز يكي از اين موارد است. در دوران كهن، شب مظهر تاريكي و تباهي و وحشت بوده و اغلب سعي مي كردند كه شب هنگام با افروختن آتش و افزودن نور، خانه روشن باشد. تا پليدي و تباهي در آن راه نيابد. شب يلدا طولاني ترين شب ها است. يعني تسلط تاريكي بر زمين از تسلط نور خورشيد و روشنايي مي كاهد. و چون فرداي اين شب روشنايي بر ظلمت غالب و روز طولاني مي شود، ايرانيان تولد دوباره خورشيد را كه مظهر روشنايي است جشن مي گيرند.  

در ايران كهن هر يك از سي روز ماه، نامي ويژه دارد، كه نام فرشتگان است. نام دوازده ماه سال نيز در ميان آنهاست. در هر ماه روزي را كه نام روز با نام ماه يكي باشد، جشن مي گرفتند .

دي ماه، در ايران كهن، چهار جشن، وجود داشت. نخستين روز دي ماه و روزهاي هشتم، پانزدهم و بيست و سوم، سه روزي كه نام ماه و نام روز يكي بود. و در اين سي روز ماه، سه روز آن «دي» نام دارد و هر سه روز را در گذشته جشن مي گرفتند. امروز از اين چهار جشن تنها شب نخستين روز دي ماه، يا شب يلدا را جشن مي گيرند، يعني آخرين شب پاييز، نخستين شب زمستان، پايان قوس، آغاز جدي و درازترين شب سال.

يلدا از نظر معني معادل با كلمه نوئل از ريشه ناتاليس رومي به معني تولد است و نوئل از ريشه يلدا است .

واژه يلدا سرياني و به معني ولادت است . ولادت خورشيد ( مهر و ميترا )  و روميان آن را ( ناتاليس انويكتوس ) يعني روز ( تولد مهر شكست ناپذير   ) نامند . 

قربان حسن زاده بازدید : 388 شنبه 25 آذر 1391 نظرات (0)

* بازخوردها و تشویقهایی که در ارزشیابی توصیفی دانش آموزان پایه اول ابتدایی می توان استفاده کرد :

ردیف

نمونه بازخورد

1

بهار امیدم! امیدوارم که همیشه سرسبز و خرم باشی.

2

فرزندم از سعی و تلاشت صمیمانه سپاس گزارم.

3

نهال کوچک رشد وشکوفایی تو آرزوی من است.

4

غنچه ی شاداب در انتظار شکفتن گلبرگ هایت هستم.

5

فرزند خوبم! دریای وجودت از آلودگی وجهل و نادانی دور باد.

6

عزیزم با سعی وتلاشت گلبوته های دانش را زودتر خواهی چید.

7

پرنده ی کوچک ! پروازت به سوی علم و دانش مبارک باد.

8

زیبایی وپاکیزگی کارهایت جاودان باد.

9

فرزندم!کوچ تو از سرزمین تاریکی به سرزمین روشنایی مبارک.

10

امید زندگی! تلاش تو لبخند شادی را به ارمغان می آورد.

11

فرزندم! وظیفه شناسی و تلاشت قابل تقدیر است رسیدنت به مرز دانایی مبارک باد.

12

امید کلاس ، نشستن شبنم علم و آگاهی بر گلبرگ های وجودت مبارک.

13

شکوفه من! امید چیدن میوه تلاشت را دارم.

14

بیا با هم سپاس خداوند یکتا کنیم                             روان خود را توانا کنیم

15

از توجه تو نسبت به انجام درست تکالیفت متشکرم.

16

مهربانم! انجام دادن به موقع تکالیفت نشانگر وظیفه شناسی توست.

17

دانش آموز ساعی! موفقیت تو قابل تقدیر است.

18

دیدی موفق شدی بیا خدا را شکر کنیم.

19

یک شاخه گل سرخ تقدیم تو باد.

20

چقدر زیباست که در کارهایت پیشرفت خوبی داشته ای خوش حالم.

21

فرشته بهشتی                   عالیه خوب نوشتی

22

پروانه ای رنگ رنگ               خسته نباشی زرنگ

23

(دختر) ( پسر) خوب ونازم                  به دیکته ات می نازم

24

آسمان پر ستاره                   مشقت نظیر نداره

25

یک و دو سه                       شدی برنده

26

چهارو پنج وشش                       همیشه کوشش

27

دیدم که پرتلاشی                       همیشه زنده باشی

28

انتظار موفقیت بیشترتورا دارم .

29

پیشرفت شما مایه ی تحسین است .

30

اتل متل توتوله                           کار فرزندم چه خوبه

31

ای (دختر)(پسر)مؤدّب                    کارت هست مرتّب

قربان حسن زاده بازدید : 198 شنبه 25 آذر 1391 نظرات (0)

اگر از نوشتن مکرر افرين و صد افرين در پايه مشق بچه ها خسته شده ايد و به دنبال طرحي ديگر  براي تشويق دانش اموزان خود هستيد .اگر طالب شيوه اي تاثير گذار در کنترل تکاليف دانش اموزان خود هستيد . استفاده از اين مجموعه را به شما توصيه مي کنيم .

 

بوي گل و بوي گلاب                           قشنگ نوشتي مشق اب ((اب))

                                     ***  

صد افرين و مر حبا                             چه خوب  نوشتي  بابا ((بابا)) 

                                     ***         

دختر(پسر) خوب و پرتوان                     درست نوشتي از نان  ((نان)) 

                                     ***

باران ريزه ريزه                                  مشقت چه قدر تميزه((باران)) 

                                     ***   

ا    اول     انار ه                                 مشق تو حرف  نداره((انار)) 

تعداد صفحات : 19

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 184
  • کل نظرات : 42
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 38
  • بازدید امروز : 65
  • باردید دیروز : 110
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 601
  • بازدید ماه : 1,702
  • بازدید سال : 8,870
  • بازدید کلی : 226,187
  • کدهای اختصاصی
    کسب درآمد از پاپ آپ هرمز دانلود هرمز موزیک قفس دانلود